Ekipa filmu „Płyniemy z drzewem”

4Nplyniemy

Tytuł: „Płyniemy z drzewem”

Autor: Wiesław Tomaszkiewicz (1924–2009)
Czas powstania: 1947
Miejsce przechowywania: Muzeum Historii Fotografii im. Walerego Rzewuskiego w Krakowie

Fotografia w kształcie leżącego prostokąta o wymiarach 8,6 x 13,1 cm, okolona białym marginesem – przy krawędziach lewej i górnej wąskim, przy prawej i dolnej szerszym. Na rewersie nadruk pocztówkowy.

Ekipa filmowa dokumentu „Płyniemy z drzewem” na tratwie. Na pierwszym planie, idąca od dołu fotografii w głąb, ujęta diagonalnie (po skosie) widnieje tratwa na rzece – płaski statek rzeczny zrobiony z połączonych pni drzew. Pnie są podobne do siebie, ułożone ściśle jeden przy drugim, gdzieniegdzie pozbawione kory. Na końcu tratwy widać długi, ostro zakończony pień pełniący funkcję steru. Skierowany jest ostrym końcem w lewo i do góry. Jego przeciwny koniec leży w wodzie.
Na tratwie, z przodu kamera filmowa rozłożona na drewnianym statywie – trójnogu. Kamera odwrócona jest w prawą stronę, obiektywem do dołu, w kierunku siedzącego tuż za nią młodego mężczyzny. Siedzi on na niskiej, metalowej skrzyni. To, prawdopodobnie, Henryk Hermanowicz – w dłoniach zgiętych rąk trzyma rozłożony dwutygodnik „Film”. Magazyn zasłania korpus mężczyzny. Widać tylko jego głowę, ramiona, a na nich ramiączka białego podkoszulka, i nagie nogi. Kolano prawej nogi zasłania gazeta, a stopę podpórka statywu. Mężczyzna ma na głowie korkowy, jasny kapelusz. Głowę pochyla nad tekstem, czyta.
Na tratwie, w głębi stoi drugi mężczyzna. Ustawiony lewym bokiem, z rękami zgiętymi w łokciach i opartymi na biodrach. Ubrany jest w białą koszulę z krótkimi rękawami, ciemne, szerokie spodnie z zewnętrznymi kieszeniami i jasny kapelusz. Mężczyzna patrzy w dół, na bele tratwy.
Tratwa leży na spokojnej wodzie. Gdzieniegdzie lekkie fale.
W górnej części fotografii stromy brzeg rzeki – wał porośnięty gęstą roślinnością, tuż przy brzegu – kamienisty. W tle wzniesienia. Niebo jasne, bezchmurne.

„Płyniemy z drzewem” to tytuł czarno-białego filmu dokumentalnego z 1947 roku. Wyreżyserował  go Wiesław Tomaszkiewicz, a autorem zdjęć jest Henryk Hermanowicz. Trzydziestopięciominutowy dokument wyprodukowała  Wytwórnia Filmów Oświatowych w Łodzi.
Wiesław Tomaszkiewicz (1924–2009) był reżyserem, operatorem filmowym, orientalistą, a z zamiłowania taternikiem. Był absolwentem „Prafilmówki Krakowskiej”, czyli Instytutu Filmowego w Krakowie, działającego w latach 1945–47. Siedzibą Instytutu była willa przy ulicy Józefitów 16 – budynek, w którym obecnie mieści się Muzeum Historii Fotografii im. Walerego Rzewuskiego.
Henryk Hermanowicz (1912–1992) był artystą fotografikiem, uczniem Jana Bułhaka. Od 1945 mieszkał w Krakowie, gdzie pracował w zakładzie fotograficznym Józefa Rosnera. Od tegoż roku był członkiem Związku Polskich Artystów Fotografików. Tworzył fotografie pejzażowe, portrety, fotomontaże.