Portret Zenona Sarego na bicyklu

9Nzenonsare

Tytuł: Portret Zenona Sarego na bicyklu

Autor: Zakład fotograficzny Mien & Sebald
Czas powstania: 1890
Miejsce przechowywania: Muzeum Historii Fotografii im. Walerego
Rzewuskiego w Krakowie

Fotografia w kształcie stojącego prostokąta naklejona na prostokątną, nieco większą tekturkę, w kolorze kremowym. Różnica wielkości zdjęcia i tekturki tworzy marginesy, które po bokach i przy górnej krawędzi są prawie takie same. Margines dolny jest znacznie szerszy. Rogi tekturki są lekko zaokrąglone.
Fotografia wykonana jest w formacie gabinetowym, mierzy 16,3 x 11 cm. Zdjęcie zrobione we wnętrzu atelier.
W centrum kompozycji siedmioletni chłopiec siedzi na bicyklu. Bicykl ustawiony jest bokiem, jego przód skierowany jest w prawo. Chłopiec także zwrócony jest  ¾  w prawo, siedzi z rękami na kierownicy,  nogami na pedałach i z lekko skręconą głową. Ma poważną minę, wydaje się być przejęty pozowaniem do fotografii. Twarz skupiona, oczy otwarte, długi nos i wąskie usta. Wyraźnie zarysowane prawe ucho, ciemne włosy z grzywką wystającą spod czapki. Czapka w ciemnym kolorze, z daszkiem. Chłopiec ubrany jest w białą, luźną bluzę z marynarskim kołnierzem w paski, i w białe, krótkie spodenki. Na nogach ma wiązane trzewiki.
Tłem dla portretowanego jest ekran fotograficzny przedstawiający fragment lasu lub parku. Po lewej stronie widać pień grubego drzewa, to kłoda aż o trzech zrośniętych, prostych pędach. Z prawej znacznie mniejszy fragment pnia. W głębi zarysy pni drzew iglastych. Na podłodze rozłożony suto biały materiał ułożony w nieregularne fałdy.
Margines pod fotografią wypełnia litografowany, złocony napis: J. Mien & Sebald Kraków. W środku marginesu odręczna notatka atramentem: Zenon Sare, pod którą znajduje się data 1890.
Rewers w kolorze kremowym. Przez środek tekturki ukośnie, ozdobną czcionką biegnie napis w kolorze złotym: J. Mien & J. Sebald; poniżej: Sławkowska 31; u dołu: KRAKÓW. Przy dolnej krawędzi znak zakładu litograficznego: KÜHLE & MIKSCHE, WIEN (czyli Wiedeń).
Zenon Sare (1883–1961) był synem Józefa (1850-1929), architekta i wiceprezydenta Krakowa. Z zawodu był inżynierem budowy maszyn. Przed I wojną światową pracował w zakładach Skody w Czechach, w latach 1914–1919 był naczelnym inżynierem warsztatowym w Fabryce Maszyn i Wagonów Zieleniewskiego w Krakowie, a później zatrudniony był w Spółce Inżynierskiej przy ulicy Tarłowskiej 3.
Zakład fotograficzny Juliusza Miena i Józefa Sebalda założony został w 1890 roku. Działał początkowo przy ulicy Sławkowskiej 31. W marcu 1894 został przeniesiony na Podwale 13. Od 1905 spółka mieściła się przy ulicy Kopernika 8.
Juliusz Mien (1842–1905) był fotografem, literatem i tłumaczem, jednym z założycieli Koła Artystyczno-Literackiego w Krakowie. Współpracował z Czasem, Kurierem Krakowskim, Nową Reformą i Gazetą Polską. Józef Sebald (1853–1931) przewodniczył powstałemu w 1909 roku Stowarzyszeniu Fotografów Przemysłowych.