Dzbany suszące się na płocie

2Ndzbany

Tytuł: Dzbany suszące się na płocie
Autor:  Wojciech Buyko (1882 do – prawdopodobnie – 1942)
Czas powstania: między 1918 a 1939
Miejsce przechowywania: Muzeum Historii Fotografii im. Walerego Rzewuskiego w Krakowie

Fotografia w kształcie leżącego prostokąta o wymiarach 14,8 x 18,5 cm.Rewers gładki. Krawędzie lekko zniszczone.

Cały obraz w odcieniach przenikających się szarości. Na pierwszym planie, w centrum kompozycji widać fragment drewnianego płotu. Tłem dla martwej natury jest zajmujący całą powierzchnię fotografii trawnik. Głębia obrazu wyraźnie widoczna jest u dołu zdjęcia. Powyżej ziemia lekko się wznosi. Być może jednak to tylko wrażenie uzyskane za sprawą gry światła i cienia.
Ogrodzenie zbudowane jest z dziesięciu drewnianych, nieregularnych, ostro zakończonych pali–kołków, wbitych jeden obok drugiego. Pomiędzy nimi wolna przestrzeń. Ujęcie nieco pod kątem, stąd z lewej strony widoczne są dłuższe fragmenty kołków, a z prawej krótsze. Owe kołki połączone są ze sobą za pomocą poziomego pala, mniej więcej na wysokości 1/3 od góry ogrodzenia.
Na trzecim kołku od lewej zawieszony jest do góry dnem gliniany, pękaty dzban. Czwarty kołek jest wolny. Na piątym i siódmym wiszą dwa kolejne dzbany. Oba mają wąskie uchwyty z lewej strony. Na dziewiątym kołku wisi czwarty dzban, odwrócony wlewem do widza. Dzbany są identyczne, mają pękate brzuśce. Ich ściany są gładkie.
Fotografia wykonana została w letni, słoneczny dzień. Gra światła i cienia, zmiany tonalne, podkreślają jej sielski charakter. Autor uchwycił ogrodzenie obejścia od strony ulicy. Na płotach gospodynie suszyły garnki i pranie, wietrzyły pościel i odzież. Stan płotu świadczył zaś o gospodarności właściciela zagrody i jego stosunku do porządku. Konstrukcja i typy płotu bywają rozmaite, w związku z tym zmieniają się ich nazwy. Ten na fotografii przypomina tzw. częstokół, spotykany najczęściej na Polesiu.
Zdjęcie wykonane zostało w nurcie fotografii piktorialnej, rozpowszechnionej po 1900 roku w Europie, a popularnej w Polsce w okresie międzywojennym. Piktorialiści znaleźli inspirację w malarstwie impresjonistycznym. Artystą zaliczanym do grona fotografików piktorialistów jest właśnie Wojciech Buyko, twórca pracujący w technikach szlachetnych, członek Fotoklubów: Polskiego i Wileńskiego, prezes Wileńskiego Towarzystwa Miłośników Fotografii.